Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lyckat med cykel på buss

Sommarens projekt med cykel på buss har varit lyckat, uppger Värmlandstrafik. Foto: Öyivind Lund, Visit Värmland.

Sommarens pilotprojekt i Värmland där det har varit möjligt för resenärer att ta med sig cykel på vissa bussturer har varit lyckat och ger mersmak, rapporterar Värmlandstrafik. Projektet genomfördes av Värmlandstrafik, Nobina och Visit Värmland för att göra delar av Värmland mer tillgängligt för cykelturism. Projektet (klicka här) pågick mellan den 14 juni och den 15 augusti.

Idén med projektet var att öka möjligheterna för cykelturister att uppleva Klarälvsbanan och samtidigt resa hållbart och klimatsmart hela vägen. Premiärsäsongen 2021 har fått tummen upp av samtliga parter.

– Testet har visat att det finns en tydlig efterfrågan på den här typen av kombinerade ressätt. Sådana här lösningar spelar roll för besöksnäringen, men också för oss som lever här, som vill ha fler pendlingsmöjligheter och fler sätt att kunna förflytta oss i Värmland, säger Andreas Norum projektledare på Visit Värmland.

Pilotprojektet kördes på sträckan Karlstad-Hagfors med busslinje 600 under sommartidtabellen 14 juni – 15 augusti och omfattade samtliga helgavgångar under perioden samt några avgångar på tisdagar och torsdagar. Det fanns plats för två cyklar samtidigt och resenärerna kunde lasta på eller av sina cyklar på fyra utvalda hållplatser längs med sträckan. Testupplägget var relativt smalt men resulterade ändå i över trettio bokningar.

– Vi har lärt oss massor under projektets gång och fått in många utvecklings- och förbättringsförslag från våra resenärer. Vi vet att efterfrågan finns och att konceptet fungerar. Nästa steg är att fundera på hur vi kan ta det här vidare, säger Markus Bergman, trafikchef regionbuss på Region Värmland.

Ambitionen är nu att utveckla satsningen till sommaren 2022. Sommarens pilotprojekt finansierades av Tillväxtverket och Region Värmland.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)