Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Internationellt klimatpris till Volvo Bussar

Volvo Bussar har tilldelats UITP:s Climate and Health Award vid organisationens mässa och konferens i Dubai. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar har tilldelats ett prestigefullt, internationellt pris för den stora elbussatsning som man genomförde tillsammans med Transdev i Göteborg i december 2020 (klicka här). Det är den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, som har tilldelat Volvo Bussar sitt ”Climate and Health Award”. Priset lyfter fram både de positiva miljöeffekter som elbussystemet har haft för staden och Volvo Bussars kompetens och erfarenhet när det gäller att genomföra kompletta lösningar för elbussar.

Dan Pettersson, Senior Vice President vid Volvo Bussar tar emot priset. Med på bilden är också Manish Sahi och Dusan Prastalo från Volvo Bussar. Foto: Volvo Bussar.

UITP uppmärksammar i UITP Awards de två senaste årens mest ambitiösa och innovativa kollektivtrafikprojekten i städer och regioner över hela världen. Prisutdelningen ägde rum på söndagen i samband med UITP:s regionala kongress och mässa i Dubai.

Totalt 145 elbussar ingår projektet i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

– Att elektrifiera 35 procent av en stads bussflotta över en natt kräver omfattande planering och nära samarbete med partners och expertis. Projektet i Göteborg är en del av vårt arbete för en tyst, ren och hållbar kollektivtrafik som hjälper till att skapa städer med nollutsläpp över hela världen, säger Ulf Magnusson, se3nior vice president Europe på Volvo Bussar.

– UITP Awards uppmärksammar de mest ambitiösa och banbrytande projekten runt om i världen. Volvo Bussar och leveransen till Göteborg överträffade förväntningarna inom alla kriterier som vi hade satt upp, säger UITP:s generalsekreterare Mohamed Mezghani.

– Vi anser att projektet utmärkte sig när det gäller att förbättra livskvaliteten i städer över hela världen genom att lyfta fram kollektivtrafiken som en ryggrad i urban och lokal mobilitet. Projektet lyckades göra detta på ett innovativt sätt som våra kollegor i branschen kan ta efter.

Miljövinsterna från satsningen i Göteborg har varit stora. Koldioxidutsläppen i stadstrafiken har minskat med tio procent, jämfört med de tidigare bussarna som även de kördes på förnybara bränslen. Utsläppen av kväveoxid har nästan halverats och partikelutsläppen har minskat med nästan 20 procent.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)