Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardsmäll och stor försening hotar bussterminal

Inne i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm byggs nu en ny bussterminal. Enligt en ny rapport riskerar terminalbygget att försenas kraftigt och bli två miljarder dyrare än den senaste prognosen. Foto: Ulo Maasing.

Bygget av den nya stora bussterminalen vid Slussen i Stockholm är på väg att bli rejält försenat och spräcka budgetgen med miljardbelopp, rapporterar Svenska Dagbladet. Enligt tidningen kan det i värsta fall handla om sex års försening och att projektet blir två miljarder dyrare än den senaste prognosen på 3,3 miljarder.

Siffrorna finns i en rapport från Trafikförvaltningen i Region Stockholm som SvD tagit del av. Rapporten har utarbetats av en expertgrupp men har ännu inte offentliggjorts.

Enligt den nuvarande planen ska bussterminalen vara klar i slutet sv nästa år, men i värst fall kan den enligt rapporten bli sex år försenad och då vara klar vid årsskiftet 2029/2030. Enligt trafikförvaltningen är det troligaste en försening på två år. Rapporten bedömer också att bygget blir två miljarder dyrare än den senaste prognosen på 3,3 miljarder.

Stockholms stad är byggherre för bussterminalen. Men enligt ett avtal mellan staden och Region Stockholm ska regionen stå för 60 procent av fördyringarna.

– Avtalet bör omförhandlas om det visar sig vara så allvarligt som det nu verkar. Den som har orsakat fördyringen, det vill säga byggherren, bör också vara den som bär merparten av kostnaden, säger Kristoffer Tamsons (M), tidigare trafikregionråd, nu oppositionsregionråd i Region Stockholm, till SvD.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Allt blir alltid dyrare och försenat?
    Men har man löst säkerhetsproblemen vid Slussens nya bussterminal? Vid Liljeholmen har man en inomhusterminal där gasbussar inte längre får köra in, för då skulle balkarna i taket smälta vid en brand och hyreshuset ovanpå rasa ner? Förvisso har man redan nu förstärkt balkarna i taket, om de var för svaga redan från början eller om det är för att klara framtida elbussar som brinner ska jag låta vara osagt. Alla bussar kan brinna, frågan är vilken sort som brinner hetast? Etanol, RME, HVO, biogas eller litiumjonbatteribussar? Och, vilka sorts bussar ska släppas in vid Slussen det är väl då den stora frågan? Tänk också på att luften i Liljeholmsterminalen är under all kritik, trots att det inte längre är dieselbussar som kör där, men kanske är det ingen som gör rent vid luftutsuget längre? Och dörrarna till resenärernas väntrum står för det mesta öppna, pga. dörrfel, så avgasluften sprids dit också. Så, hur kommer luftkvaliteten att bli i Slussen är också en fråga att ställa?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)