Kammarrätten i Stockholm avvisade på tisdagen bussoperatören Keolis överklagande av SL:s stora trafikupphandling av busstrafiken i Nacka/Värmdö samt samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort i Storstockholm. Upphandlingen, värderad till 12,7 miljarder kronor, vanns av Nobina men den nuvarande operatören Keolis överklagade tilldelningen. Kammarrättens dom innebär också att Nobina drar tillbaka sitt överklagande av upphandlingen av busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna som nyligen tilldelats Keolis.
Det handlar dock inte om någon kohandel mellan de båda operatörerna. Istället handlar överklagandena i båda upphandlingarna om avtalsformen, närmare bestämt om upphandlingarna avser ramavtal eller tjänstekontrakt.
Skillnaden mellan de båda avtalsformerna har en stor ekonomisk betydelse för anbudsgivarna. Ett ramavtal får i princip bara löpa på åtta år, medan tjänstekontraktet löper på tio år.
Upphandlingen i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort i Storstockholm ska löpa på tio år. Keolis överklagade dock och hävdade att det handlade om ett ramavtal som endast fick löpa på åtta år och att upphandlingen därför skulle underkännas. Ärendet vandrade från förvaltningsrätten till Kammarrätten som dock avslår Keolis överklagande.
I upphandlingen av trafiken i Solna/Sundbyberg/Bromma/Sollentuna tilldelades Keolis trafiken på ett tioårigt avtal, men Nobina överklagade. Nobina ansåg att de båda upphandlingarna var principiellt lika, och om Kammarrätten skulle anse att det avtal som Nobina vann 2021 var ett ramavtal borde också den upphandling som Keolis vann vara ett sådant.
I linje med att Kammarrätten avvisade Keolis överklaganden anser därför Nobina att också upphandlingen i Solna/Sundbyberg/Bromma/Sollentuna är ett tjänstekontrakt på tio år och inte ett ramavtal.
Kammarrättens beslut innebär att Nobina kommer att dra tillbaka sitt överklagande av den upphandlingen.
– Vi har lovat Trafikförvaltningen, Region Stockholm att ta tillbaka vår begäran om överprövning om domstolarna fastställer att tilldelningen av Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka skall bestå, uppger Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky för Bussmagasinet.
Kammarrättens beslut kan överklagas, men då krävs det att Högsta Förvaltningsdomstolen beviljar prövningstillstånd vilket i praktiken är osannolikt.
Efter 30 år med upphandlingar byter Nybodaförarna nu uniform för första gången?
Och förhoppningsvis byts alla gamla bussar ut, vissa blir ju 18 år i höst.
Förarna får också hoppas att det inte är de som ska betala låga anbud igen, med blod, svett och tårar?
Den frågan om det är ett ramavtal eller ett tjänstekontrakt,borde man väl ställt och fått svar på innan man lämnar in anbuden.