Pandemin har, som bekant, lett till nya resmönster och färre resenärer. I detta läge har den styrande majoriteten i Region Stockholm, med Miljöpartiet i spetsen, valt att kraftigt minska trafikutbudet. I Stockholm har en av sex bussar i innerstaden försvunnit. Kristdemokraterna har dock en annan strategi, en som fokuserar på att återfå både gamla och nya resenärer. Det pristak som vi har inkluderat i vår budget för 2025 är ett tydligt sådant initiativ. Systemet ökar flexibiliteten för resenärerna och har dessutom visat sig vara ekonomiskt lönsamt i den utredning som redan genomförts.
Med ett biljettsystem med pristak får Stockholms resenärer det mest kostnadseffektiva alternativet, utan att behöva jämföra enstaka biljetter med periodbiljetter.

…och Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden Region Stockholm pläderar för pristak i SL-trafiken.
Genom att blippa sitt betalkort vid varje resa kan de vara trygga i vetskapen om att de aldrig betalar mer än vad exempelvis ett dagskort eller ett månadskort kostar, oavsett hur mycket de reser. Denna flexibilitet gör kollektivtrafiken mer tillgänglig och ekonomiskt trygg för alla.
Pristak eller ”capping” som det också kallas tillämpas redan på flera platser, med London som ett välkänt exempel där systemet har funnits i över tio år. Resenärer kan enkelt betala sina enkelresor genom att blippa sitt kontokort, och systemet beräknar automatiskt det mest förmånliga biljettpriset för varje resa.
Redan 2022 fattade trafiknämnden beslut om att stegvis införa capping som system i Stockholm. Tyvärr har den styrande majoriteten valt att begrava nödvändiga reformer i utredningar. Men de utredningar som gjorts visar att system med pristak på både dags- och månadsnivå kan generera både ökat resande och högre biljettintäkter för SL. Ändå fortsätter vänsterstyrets handlingsförlamning. Hur kan de förvänta sig att återfå resenärer om de inte erbjuder ett rättvist och transparent biljettsystem?
Samtidigt som de styrande negligerar behovet av ett rättvist och transparent system med pristak för biljetter satsar man på andra mindre genomtänkta idéer och experiment som spärrfria zoner i kollektivtrafiken.
Kristdemokraterna anser att resenärer, precis som i London, inte ska behöva fundera på vilka smarta biljettlösningar som gynnar dem, utan enkelt kunna åka och veta att de alltid får det bästa priset.
Du ska kunna lita på kollektivtrafiken. Införandet av pristak är ett steg i den riktningen.
Carl Johan Schiller (KD), regionråd Region Stockholm
Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden Region Stockholm
Mobil digitalbetalningsystemet är uselt och stoppar upp trafiken och skapar irritation hos förare och resenär. Betalkortfunktionen fungerar bra.
Sedan har vi i Sverige ca 80 olika kort apps och annat för att resa med kollektivtrafiken. Ett kort som laddas online SKR app. Fungerar i hela landet oberoende av pris eller län. Gör det enkelt att resa.
@bussförarutropet