Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska bussar i överlägsen dansk ledning

Kinesiska busstillverkare dominerar den danska marknaden. Störst är Yutong. Bilden: En Yutong elbuss i trafik i Köpenhamn. Foto: Movia.

Det går en tydlig skiljelinje i Öresund när det gäller bussmarknaden. Den danska bussmarknaden skiljer sig avsevärt från den svenska. Registrerings-statistiken för tunga bussar i Danmark toppas av ett bussmärke som hittills inte har brutit sig in på den svenska marknaden. De kinesiska busstillverkarnas ställning är stark. Och märken som alltid ligger högt upp i den svenska statistiken har inte alls samma starka ställning i Danmark.

Totalt nyregistrerades i Danmark förra året enligt branschorganisationen Mobility Denmark 577 bussar, både tunga och lätta. Det är en ökning med fjorton procent jämfört med 2023. I Sverige minskade nyregistreringarna av bussar med 30 procent.

Mer än hälften, 216, av de tunga bussar som registrerades i Danmark förra året levererades av kinesiska tillverkare. Störst var Yutong, som har skapat sig ett starkt fotfäste i de övriga nordisk länderna, men ännu inte sålt några bussar i Sverige. I Sverige registrerades under förra året 42 kinatillverkade tunga bussar, varav 30 YES-EU (CRRC) och 11 BYD av totalt 512 nya, tunga bussar.

Här är de nyregistrerade tunga bussarna i Danmark under förra året. Inom parentes motsvarande siffra för 2023.

Yutong 140 (99)
BYD 76 (0)
Mercedes-Benz 49 (13)
Ebusco 32 (21)
Solaris 31 (12)
MAN 26 (41)
Volvo 25 (8)
Neoplan 17 (11)
VDL 11 (0)
Setra 11 (16)
Scania 3 (4)
Isuzu 8 (14)
Iveco 4 (1)
Golden Dragon 0 (17)
Van Hool 0 (1).

Läs mer om den svenska bussmarknaden här.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)