Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Domstol godkänner SL-upphandlingar – säger nej till Nobina och Bergkvara

Förvaltningsrätten i Stockholm har gett SL rätt i flera stora upphandlingar av busstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Förvaltningsrätten i Stockholm avslår Nobinas och Bergkvaras ansökningar om överprövning av SL:s upphandlingar av busstrafiken i Stockholms innerstad, Lidingö, Södertälje/Nykvarn samt Järfälla/Upplands-Bro. Det betyder att SL:s upphandlingar ligger fast och att trafiken i innerstaden och på Lidingö tilldelas Keolis, medan VR Sverige får den övriga trafiken.

Förvaltningsrätten skriver i sina domar att Region Stockholm, SL, har genomfört upphandlingarna i enlighet med lagstiftningen och de upphandlingsrättsliga principerna. Domstolen anser också att varken Nobina eller Bergkvara har fört fram några omständigheter som gör att förvaltningsrätten ska ingripa i upphandlingarna.

I sina domar på 25 respektive tolv sidor går Förvaltningsrätten på punkt efter punkt igenom argumenten från Nobina, Bergkvara och Region Stockholm. Domstolens beslut innebär att upphandlingarna står fast och att trafikstarten kan förberedas enligt plan, konstaterar SL.

– Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram något som visar att upphandlingsdokumenten har utformats i strid med några upphandlingsrättsliga regler eller principer eller att regionen i något avseende agerat i strid med dessa. Sammantaget saknas det därför skäl för förvaltningsrätten att besluta att upphandlingarna ska rättas eller göras om, säger rådmannen Elisabeth Rahlén vid Förvaltningsrätten i Stockholm.

Det var i maj som Nobina gick till domstol när det gäller upphandlingarna av busstrafiken i dels Södertälje/Nykvarn, dels Järfälla/Upplands-Bro. Företaget hävdade att båda upphandlingarna innehöll så många felaktigheter och oskäliga krav att det inte räcker med att ändra tilldelningsbeslutet, alltså att välja något av de andra företag som deltog i upphandlingen. Helt nya upphandlingar måste till, ansåg Nobina.

Men företaget fick alltså inte gehör hos Förvaltningsrätten.

Ungefär samtidigt begärde Nobina att domstolen skulle avbryta upphandlingen av busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö. Företaget ansåg att hela den upphandlingsmodell som SL använder har grava brister.

Även Bergkvara begärde överprövning av upphandlingen. Bergkvara ansåg att upphandlingen ”brister i väsentliga delar” och att ”avgörande information har undanhållits Bergkvara” inför upphandlingen.

Inte heller på den punkten fick företagen med sig Förvaltningsrätten.

Förvaltningsrättens domar kan inom tre veckor överklagas till Kammarrätten som måste bevilja prövningstillstånd för att ta upp de båda målen.  Men det krävs ett snabbt interimistiskt beslut från domstol för att hindra SL från att teckna avtal med Keolis respektive VR Sverige.

– Vi ska nu analysera domen. Först därefter  kommer vi att besluta, om eller hur vi går vidare  i den för branschen så viktiga frågan om hantering av risker i upphandlingar – den fråga som inom pendeltåget ledde till en egen utredning av trafikförvaltningen, uppger Nobinas kommunikationschef David Erixon för bussmagasinet.se.

Simon Sandberg, kommunikationschef på Bergkvara, säger till Bussmagasinet.se att det ännu är för tidigt att säga hu Bergkvara kommer att agera.

– Vi ska gå igenom domen i lugn och ro innan vi fattar beslut.

Det är stora pengar som de omstridda avtalen handlar om. Det tioåriga avtalet för Stockholms innerstad och Lidingö har ett avtalsvärde på cirka tio miljarder kronor. Utöver trafikproduktion omfattar uppdraget även trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning samt drift och underhåll av hållplatser och depåer. I området finns idag cirka 40 busslinjer med sammanlagt omkring 219 000 dagliga påstigande.

VR Sveriges vinnande anbud för Södertälje/Nykvarn samt Järfälla/Upplands-Bro är också tioåriga och värda vardera cirka 6,5 miljarder kronor.

Enligt de ursprungliga planerna ska VR Sverige ta över trafiken i augusti nästa år. Keolis kör redan trafiken i Stockholms inneerstad och på Lidingö. Det nya avtalet är tänkt att inledas i december nästa år.

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. goda nyheter

  2. Man får väl se… Som det brukar sägas… ”It ain’t over ’til the fat lady sings!”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)