Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina hoppar av upphandling i Dalarna

Nobina Sveriges vd Jan Bosæus. Foto: Ulo Maasing.

Nobina, som är Sveriges största bussföretag, har beslutat att lämna Dalarna. Man kommer inte att delta i den upphandling som Dalatrafik nu genomför och som har fått hård kritik från bland annat Bussbranschens Riksförbund. Upphandlingen gäller trafiken 2014 – 2024. Nobina motiverar sitt beslut med att ”anbudsunderlaget strider mot branschrekommendationerna och ger orimliga affärsmässiga villkor som bäddar för få anbudsgivare och dålig konkurrens. Det leder till dyrare och sämre kollektivtrafik där dalaborna blir de stora förlorarna. Upphandlingen rör drygt 400 bussar över hela Dalarna under perioden 2014-24. ” Nobina menar att man skulle tvingas ta en ensidig risk på 1,7 miljarder med Dalatrafiks upplägg.

Konsekvensen blir enligt Nobina att dalaborna får betala ett alldeles för högt pris för i värsta fall försämrad kollektivtrafik.

– Beslutet har inte varit lätt att fatta, främst med tanke på våra skickliga medarbetare i Dalarna. Men när Dalatrafik inte förmår att ge rimliga förutsättningar inskränks också Nobinas förutsättningar att vara en bra arbetsgivare, säger Jan Bosaeus, vd för Nobina Sverige.

I samband med att Dalatrafik offentliggjorde sitt anbudsunderlag såg Nobina en rad brister som man diskuterat med Dalatrafik, förklarar företaget.

”Bakgrunden är de branschrekommendationer som tagits fram av Bussbranschens riksförbund och kollektivtrafikföretagens branschorganisation Svensk Kollektivtrafik. Rekommendationerna syftar till att balansera ekonomiska risker och ge båda parter långsiktiga förutsättningar att driva busstrafik av hög kvalitet till rimliga priser. Det anbudsunderlag som Dalatrafik presenterat frångår denna överenskommelse på ett antal områden.

Dalatrafik har fått svidande kritik från bland andra BR för sin aktuella upphandling. Nu hoppar Nobina av från upphandlingen. Foto: Ulo Maasing.

Ett exempel är kraven på bussarna som får konsekvensen att bussar med årsmodell 2012 inte kommer att kunna köras i Dalarna. Att skrota en modern bussflotta innebär stor miljöbelastning samtidigt som trafiken blir orimligt dyr. I avtalen får operatören kraftigt försämrade förutsättningar när det handlar om faktureringsrutiner och ersättningsnivåer”, heter det i ett pressmeddelande från Nobina.

–  Vi kan inte ta ansvar för att göra dessa extremt fördyrande speciallösningar på skattebetalarnas bekostnad. Nobinas uppdrag är att skapa ökad rörlighet i samhället med enkla, hållbara lösningar. Det förhållningssättet saknas i anbudsunderlaget, säger Jan Bosaeus.

Sammantaget innebär, framhåller Nobina, kraven i Dalatrafiks anbudsunderlag en kraftigt ökad ekonomisk risk för operatören.

– Avstegen från branschrekommendationerna medför att Nobina måste ta en ensidig ekonomisk risk på dryga 1,7 miljarder kronor. Pengar som skattebetalarna riskerar att få betala under avtalstiden utan förbättrad kollektivtrafik.

Läs även vår ledare om utvecklingen i Dalarna, vår tidigare ledare om upphandlingar från den 22 april!

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)