Fyra europeiska städer kommer nästa år att få busslinjer som är eldrivna och som hämtar sin kraft induktivt, trådlöst. Det är tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier som i samarbete med tre busstillverkare nu på allvar sjösätter sitt system Primove. Systemet bygger på att bussarna laddas induktivt, via ett magnetfält, i depån och vid ändhållplatserna. I vissa fall krävs ytterligare en laddstation längs linjen.
De fyra städer som under 2014 får sådana busslinjer är Brügge i Belgien samt Braunschweig, Mannheim och Berlin. Städerna får var sin busslinje med den nya tekniken.
– Efter ett långt utvecklingsarbete går vi nu in i en kommersialisering, säger Christian Köbel i produktledningen för Primove på Bombardier i Zürich till bussmagasinet.se.
I de fyra städerna arbetar Bombardier tillsammans med tre busstillverkare, Solaris (Braunschweig och Berlin), Van Hool (Brügge) och schweiziska Hess. Samtliga tillverkar även trådbussar.
– Att vi börjar med dem beror på att de har erfarenhet av elbussar, men vi talar med många busstillverkare, säger Christian Köbel.
I samtliga städer kommer man att konvertera linjer som idag trafikeras med dieselbussar till ren eldrift.
I Brügge kommer man att använda tiometersbussar, i Berlin och Mannheim normalstora stadsbussar på tolv meter och i Braunschweig 18 meters ledbussar.
En fyllig artikel om Bombardiers Primove för bussar kommer i den specialtidning som Bussbranschens Riksförbund (BR) och Bil Sweden ger ut inför den stora konferens man arrangerar i Stockholm den 9 oktober om energieffektiv kollektivtrafik. Konferensen är öppen för alla. Deltagaravgiften är 800 kronor. Mer information och anmälan finns här.
Lämna ett svar