Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med laddning av Göteborgs nya elbussar

ABB ska ladda de 157 elbussar som Transdev har beställt från Volvo för trafik i Göteborg. Bild: Volvo Bussar.

Det är nu klart att laddinfrastrukturen till Göteborgs nya elbussar ska levereras av ABB. Med start senare i år kommer som vi tidigare rapporterat 157 nya elbussar från Volvo att börja rulla på Göteborgs, Mölndals och Partilles gator. I linje med regeringens vision att Sverige ska vara klimatneutralt år 2050 räknar Västtrafik med att senast år 2030 ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland.

Ett steg mot detta mål är att Volvo Bussar kommer att leverera 157 nya eldrivna bussar till bussoperatören Transdev. ABB står för laddningsinfrastrukturen.

Med trafikstart i december 2020 kommer de nya ellinjerna att innebära att totalt 220 elbussar kommer transportera Göteborgs invånare och besökare i slutet av året.

– Tillsammans med ABB och våra partners har vi skapat en gemensam holistisk transportlösning som gör kollektivtrafiken i Göteborg tystare och utsläppsfri, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

Nitton nya laddstationer ska sättas upp under andra halvan av 2020 innan de nya bussarna tas i trafik. Ytterligare två laddstationer planeras framöver.

Elbussarna i Göteborg, Mölndal och Partille kommer att snabbladdas av 450kW pantografladdare, en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk pantograf. ABB står för en helt komplett lösning som omfattar både laddningsstationer och all nödvändig utrustning för elnätsanslutning via ABB:s kabelskåp.

Bussarna kan laddas på tre till sex minuter vid laddstationer utmed linjerna. Laddarna, som ingår i ABB:s paket ABB Ability™ med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.

– Elektrifieringen av busstrafiken i Göteborg är ett exempel på hur ABB stärker sitt engagemang kring ’Mission to zero’, med målet att skapa innovationer som bidrar till en framtid med nollutsläpp. Vi har produkterna och lösningarna för att leverera el från produktion till slutanvändare på ett säkert, smart och hållbart sätt, säger Mats Peterson, affärsområdeschef för ABB Electrification i Sverige.

Med plats för 150 resenärer och enligt ABB en minskning på 88 procent koldioxid jämfört med de bussar som kör på linjerna idag, kombinerar de nya elbussarna en hög passagerarkapacitet med låg miljöpåverkan.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)