Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora miljövinster vid övergång från biogas till el

Under hösten har 30 elbussar satts in i stadstrafiken i Göteborg inom befintligt trafikavtal. Jämfört med biogasbussar minskar utsläpp av koldioxid, partiklar och kväveoxid avsevärt. Foto: Ulo Maasing.

Både biogasbussar och elbussar är fossilfria. Men en övergång från biogasdrift till eldrift ger stora minskningar av andra utsläpp. Det visar preliminära siffror den första upphandlingen av elbussar i stadstrafiken i Göteborg. Här kan man verkligen tala om bästa tillgängliga teknologi, kommenterade Malin Andersson från Trafikkontoret i Göteborg som var moderator på ett seminarium om elbussar på Transportforum i Linköping på torsdagen.

Jämfört med biogasbussar minskar utsläppen av koldioxid med 88 procent, av kväveoxid med 97 procent av partiklar med 83 procent. De preliminära siffrorna gäller den första av tre elbussupphandlingar av stadstrafiken i Göteborg enligt siffror från Trafikkontoret i Göteborg

Idag går 30 elbussar i trafik i staden men trafiken ska de kommande åren bli helt elektrifierad med ytterligare två upphandlingar med trafikstart under 2022 respektive 2023.

Göteborg är pionjärstad i Sverige när det gäller elektrifierad busstrafik. Redan 2011 startade projektet HyperBus med plug-inteknik för hybridbussar, snabbladdningsstationer och tester på busslinje 60 som för övrigt sedan i höstas körs med helelektriska bussar.

2013 bildades ElectriCity i samarbete mellan en rad aktörer och Sveriges första elbusslinjke, linje 55. 2018 kom sedan eldrivna ledbussar på linje 16.

Erfarenheterna från Göteborg visar att samarbete mellan en rad aktörer är nödvändigt för att lyckas med elektrifieringen. Göteborgs ambition för framtiden är, förutom att satsa på elbussar i de kommande trafikupphandligar som Västtrafik gör, också att verka för att regionbussar som kör in i staden kan köras elektriskt i stadsmiljö.

Staden vill också verka för att framtida busskoncept i Göteborg, både stombussar och framtida BRT-bussar (omdöpta till citybussar respektive metrobussar) blir helelektriska när de körs i stadsmiljö.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Jag blev förvånad när jag läste rubriken ”Stora miljövinster vid övergång från biogas till el” och inte minst meningen ”Jämfört med biogasbussar minskar utsläppen av koldioxid med 88 procent”. Visst är det så att biogasbussar via avgasröret ger mer utsläpp av koldioxid och luftföroreningar än elbussar, som ju inte har några utsläpp vid drift (om man bortser från de utsläpp som elproduktionen ger). Samtidigt är det lätt att tolka det som skrivs i artikeln som att utsläppen av koldioxid minskar med 88 procent om man ersätter biogasbussar med elbussar. Det som då glöms bort är livscykelperspektivet, d.v.s. det faktum att bussarnas utsläpp utöver vid själva driften genererar utsläpp av koldioxid, vid tillverkning av fordon och drivmedel. Ur ett livscykelperspektiv har biogasbussar en klimatpåverkan som ligger i paritet med elbussar (exakt skillnad beror på typ av buss, körsträckor, utsläpp från batteritillverkning och biogasproduktion m.m.).

    Sedan har det efter kontakt med Göteborgs stad och Västtrafik visat sig att utsläppsberäkningarna inte kommer från Trafikkontoret i Göteborgs stad, som det står i artikeln, utan de kommer från Västtrafik, som anlitat konsultbyrån Trivector för att göra beräkningen. Från Västtrafik och Trivector har det bekräftats att koldioxidutsläppen endast är beräknade utifrån bussens avgasutsläpp och inte ur ett livscykelperspektiv. Västtrafik meddelar ockås att jämförelsen inte rör biogasbussar och elbussar, utan en mix av bussar som körs på HVO, RME och biogas i jämförelse med elbussar.

    Det vore trist om såna här budskap som inte tar hänsyn till hela bilden plockas upp av folk i branschen och kanske leder till att man byter ut biogasbussar mot elbussar med det felaktiga argumentet att de skulle ge betydligt mindre klimatpåverkan.

    • Vi har refererat ett seminarium på Transportforum i Linköping och referatet är korrekt. Där sa föredragshållaren uttryckligt att jämförelsen gällde biogasbussar. De powerpointbilder som visades bar också Göteborgs stads vapen. Att uppgifterna ursprungligen kommer från Trivector, har godtagits av Västtrafik och senare även av Trafikkontoret i Göteborg får anses betyda att respektive instans har godtagit dem som korrekta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)