Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Beslut om restriktioner för expressbussar måste fattas nu

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Regeringen har hittills inte tagit någon som helst hänsyn till den kritik eller förslag på förändringar för ett förbättrad regelverk som vi fört fram. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen måste fatta beslut nu om den ska förlänga restriktionerna för långväga persontransporter. Det räcker inte att fatta beslut mitt i säsongen, i mitten av juni, om restriktionerna ska gälla till den 14 augusti eller upphävas från den 1 juli. Det framhåller Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund mot bakgrund av att den norska regeringen stöttar expressbussarna med nästan 230 miljoner norska kronor under 2020 och 2021, medan den svenska endast ålägger företagen restriktioner.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) fortsätter den norska regeringen att ge starkare stöd än den svenska till kollektivtrafiken under covid-19-pandemin.

Norge ger också ett riktat stöd till expressbussarna. Tidigare har i år drygt 100 miljoner svenska kronor anslagits för att stötta expressbusstrafiken. Nu vill regeringen öka det stödet med ytterligare 28 miljoner. I Sverige finns inget sådant, riktat stöd.

I Sverige har den svenska regeringen aviserat att man avser att förlänga de restriktioner som infördes i februari i år och som innebär att den som bedriver eller organiserar kollektivtrafik med buss eller tåg med en linjesträckning som överstiger 150 kilometer (långväga kollektivtrafik) ska reducera antalet sittplatser med hälften.

– Att den norska regeringen gett de norska expressbussföretag som drabbats hårt av införda restriktioner möjlighet till kompensation tar vi som ett bevis för att Norges regering ser och uppskattar det värde som de norska expressbussföretagen tillför hela persontransportsystemet. Dessa företag upprätthåller en viktig transportkapacitet på många sträckor och för många människor är de det enda resealternativet, säger Jon H Stordrange, vd för den norska bussbranschens organisation NHO Transport.

Sveriges Bussföretag framhåller att trots att långväga kollektivtrafik är en samhällsviktig funktion har expressbussföretagen i Sverige inte fått något riktat stöd. Alla riktade stödåtgärder som gäller kollektivtrafik har gått till de svenska regionerna medan de företag som bedriver kommersiell trafik har varit hänvisade till de generella stödåtgärderna som gällt hela näringslivet.

I mitten av april aviserade regeringen en förlängning av de restriktioner för långväga persontransporter med buss och tåg som infördes 14 februari. Dessa föreslås att förlängas till den 14 augusti och ett nytt ställningstagande ska göras i mitten av juni kring om de ska gälla hela perioden eller upphävas från 1 juli.

– Regeringen har hittills inte tagit någon som helst hänsyn till den kritik eller förslag på förändringar för ett förbättrad regelverk som framförts i konstruktiv anda såväl av oss som från regionala kollektivtrafikmyndigheter och tågföretag. Vi vill självklart bidra till att minska smittspridningen men vi menar att restriktioner som innebär ett de facto förbud för näringsverksamhet måste följas av kompensationsåtgärder som i Norge, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Riktade stöd behövs för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas. Antalet tillåtna platser behöver utgå från en annan beräkningsmodell då nuvarande förslag slår mycket ojämnt mot företagen. Vårt förslag är att göra beräkningen utifrån principen en resenär per dubbelsäte istället för det totala antalet platser samt att två personer som reser tillsammans kan sitta tillsammans. En bedömning om regleringen ska fortsätta att gälla för göras innan den träder i kraft, inte mitt i perioden. Vi föreslår att bedömningen om regleringens förlängning tas i nu, slutet av maj, istället för 15 juni.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)