Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar för kollektivtrafik tog ledningen i Kortrijk

Den stora bussmässan Busworld brukar normalt domineras av turistbussar, medan bussar för kollektivtrafik får spela andrafiolen. I år var det annorlunda. Turistbussarnas dominans var inte alls lika stor, och ser man till den tekniska utvecklingen hade bussar för kollektivtrafik tagit ledningen med råge. Så sent som för två år sedan var det hybridbussar som var trenden. I år var det elbussar. Det här är vårt andra reportage av tre från årets Busworld i Kortrijk.

Av Ulo Maasing i Kortrijk, Belgien

Stads- och regionbussen Citea som ledbuss var en av nyheterna från VDL. Foto: Ulo Maasing.

Stads- och regionbussen Citea som ledbuss var en av nyheterna från VDL. Foto: Ulo Maasing.

Holländska VDL bjöd på tre nyheter i sin monter, men visade också sin stadsbuss Citea Electric utomhus. Den bussen var dock ingen nyhet. Som vi tidigare rapporterat presenterades den för första gången i samband med UITP:s mässa i Génève i början av sommaren.

En buss som redan har visat sig vara högintressant för den svenska marknaden är den nya version av turistbussen Futura som hade premiär i Kortrijk, Futura FMD2. Det är en höggolvsbuss av kombikaraktär och som passar bra i både linjetrafik och beställningstrafik, även om den knappast är gjord för långresor ut i Europa. Jämfört med övriga Futuramodeller är golvhöjden lägre och därmed även bagageutrymmet mindre.

VDL:s nya Futura FMD2 har fått en flygande start i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

VDL:s nya Futura FMD2 har fått en flygande start i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Bussen finns i 12,2 och 12,9 meters längd och med flera olika motoralternativ, naturligtvis Euro 6. Leveranserna börjar i mitten av nästa år. Som vi tidigare rapporterat ingår 27 bussar av modellen i den stororder som Byberg&Nordin placerade hos VDL under mässan.

De två andra nyheterna från VDL var dels stads/regionbussen Citea som ledbuss (CITEA SLFA), dels  en helt ny midibuss för stadstrafik, Citea MLE.

VDL:s nya midibuss är utvecklad i samarbete med Wrightbus. Foto: Ulo Maasing.

VDL:s nya midibuss är utvecklad i samarbete med Wrightbus. Foto: Ulo Maasing.

Ledbussen finns i två längder, 18 respektive 18,75 meter, och kommer att bli en utmanare även på den svenska marknaden. Citea MLE kommer att kunna levereras i fyra olika längder från 8,8 till 10,8 meter. Först ut är 8,8- och 9,5-metersversionerna av bussen. De första leveranserna kan ske under det första kvartalet 2014.

Bussen har utvecklats i samarbete med den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Det syns även på designen med den för Wrightbus karakteristiska stora frontrutan. Det är också Wrightbus som svarar för produktionen.

Surrar av rykten
Partnerskapet mellan VDL och Wrightbus är därmed ett faktum. Samtidigt har intensiva rykten surrat den senaste tiden om någon form av samarbete även mellan VDL och polska Solaris.

Att ryktena är ett faktum medgav man villigt i Kortrijk från båda tillverkarna. Om det ligger någon sanning i dem var det dock ingen som kunde eller ville säga på direkta frågor från oss.

Solaris visade sin stadsbuss Urbino 12 i helelektrisk version och med konduktiv laddning via en strömavtagare på taket. Foto: Ulo Maasing.

Solaris visade sin stadsbuss Urbino 12 i helelektrisk version och med konduktiv laddning via en strömavtagare på taket. Foto: Ulo Maasing.

Men sett ur ett industriellt perspektiv vore det inte ologiskt med ett närmande mellan de båda företagen. Bland annat är båda av en storlek som rimligen gör att utvecklingsarbete är en tuff ekonomisk utmaning.

Urbino. För den polska tillverkaren var årets Busworld därför lite av ett mellanår, men nyheter saknades inte.

Företaget ställde i sin monter ut tre bussar. Den mest spektakulära var en helt elektrisk 12-metersversion av stadsbussen Urbino. Modellen kan fås även för induktiv laddning med exempelvis Bombardiers Primoveteknik. Men Solaris egen version, som man visade i Kortrijk, är gjord för konduktiv laddning – alltså med strömavtagare på taket. Vid vissa hållplatser fälls denna upp mot en strömskena och bussen snabbladdas.

Linjevagnen Interurbino har gått igenom en ordentlig ansiktslyftning interiört. Foto: Ulo Maasing,

Linjevagnen Interurbino har gått igenom en ordentlig ansiktslyftning interiört. Foto: Ulo Maasing,

På plats fanns också Urbino som 18-meters ledbuss och linjevagnen Interurbino som ännu inte har sålts i Sverige men som säkert kan ta upp konkurrensen på skolbuss- och regionbussmarknaden.

Vi har i ett tidigare reportage mer utförligt presenterat de bussar som Solaris visade upp sig med i Kortrijk.

Irizar blir elektrisk
Spanska Irizar aviserade i sin monter att man nästa år kommer att presentera sin första elbuss. Även om man inte avslöjade mer än så på Busworld ligger det nära till hands att tro att det är en utvecklad version av Irizar i3 som då kommer att lanseras.

Utnför en av mässentréerna visade Irizar sin stads- och regionbuss i3. Foto: Ulo Maasing.

Utanför en av mässentréerna visade Irizar sin stads- och regionbuss i3. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld fanns en i3 på plats, dock inte inne på mässan utan parkerad utomhus. Den aktuella bussen var byggd på ett Scaniachassi, högerstyrd, och hade endast en framdörr, tänkt som den var för den brittiska marknaden.

Inne på mässan visade Irizar tre bussar: den nya i6, en uppdaterad version av PB och en i4, samtliga med euro 6-motorer från DAF.

Iveco och Euro 6
Förutom den spektakulära konceptbussen Ellisup gjorde Iveco Bus en storsatsning på Busworld med hela nio bussar, varav fyra inomhus och fem på utomhusutställningen.

I likhet med övriga utställare visade man sina nya Euro 6-motorer. Ivecos busschef Lorenzo Sistino hävdade i sitt tal på Ivecos presskonferens att de nya motorerna var 5 – 10 procent effektivare än föregångarna.

Ivecos stadsbuss Urbanway. Foto: Ulo Maasing.

Ivecos stadsbuss Urbanway. Foto: Ulo Maasing.

När det gäller själva bussarna hade man däremot inga modellnyheter att visa upp. Nyast var stadsbussen Urbanway som man lanserade på UITP:s mässa i Génève tidigt i somras. Bussen kan fås både som dieselbuss och hybrid.

I Iveco Bus monter fanns även linjevagnen Crossway och turistbussen Magelys.

Spanjorer på plats
Förutom Irizar fanns också ett par andra för Sverige välkända spanjorer på plats i Kortrijk. Ayats, som de senaste åren har fört en tynande tillvaro på flera marknader, den svenska inräknad, visade sin nya Eclipse.

Ayats Eclipse. Foto: Ulo Maasing.

Ayats Eclipse. Foto: Ulo Maasing.

Visningsbussen var byggd på MAN-chassi, har 50 + 2 sittplatser och hade två(!) toaletter.

Beulas hade inga modellnyheter att presentera, men i montern fanns bland annat en Beulas Aura för leverans till Eks Buss, trogen Beulaskund hos svenska Knorrbuss.

En annan spansk bussbyggare som fanns på plats med ett helt spektrum av bussar var Unvi.

I montern visade Unvi hela sin breda produktion, från småbussar, byggda på Mercedes-Benz Sprinter till dubbeldäckade sightseeingbussar.

Beulas Aura för leverans till svenska Eks Buss. Foto: Ulo Maasing.

Beulas Aura för leverans till svenska Eks Buss. Foto: Ulo Maasing.

Den kinesiska offensiven på Europas bussmarknad har helt klart mattats av. Kinglong och Yutong fanns på plats och avtäckte i vanlig ordning nya modeller som är generiskt lika, inte bara varandra utan också sina föregångare och med modellbeteckningar som måste vara en marknadsförares mardröm.

Även Ankai deltog, men ingen av de kinesiska tillverkarna gjorde något större väsen av sig. Dessutom fanns elbusstillverkaren BYD representerad på mässan med en buss som var anpassad till nordiska vinterförhållanden. Vi återkommer till det i nästa längre reportage från Busworld.

Yutongs vd, som skulle medverkat på presskonferensen, hade rest hem med kort varsel. Istället fick en brittisk PR-man läsa upp hans anförande.

Innan mässan öppnade berättade mässgeneralen Mieke Glorieux, dotter till Busworlds grundare Luc Glorieux, att mässan var helt fullbokad i januari.

– Men sedan började avbokningarna strömma in. Ett antal utställare hoppade helt sonika av, någon gick i konkurs (Viseon) och andra bantade sina montrar kraftigt. Vi undrade vad som hände, men tack och lov hade vi som vanligt en lång väntelista så vi har ändå lyckats sälja ut hela mässan så att den är lika stor som förra gången. Men antalet utställare är 20 procent fler i år, berättade hon.

Bakom avhoppen och de nerbantade montrarna ligger inte minst den ekonomiska krisen i stora delar av Europa och de senaste årens mycket svaga bussmarknad.

Temsas efterträdare till Tourmalin och Safari heter LD, här i 13-metersversion. Foto: Ulo Maasing.

Temsas efterträdare till Tourmalin och Safari heter LD, här i 13-metersversion. Foto: Ulo Maasing.

Bland de tillverkare som minskat sin monteryta kraftigt fanns i år Temsa. För några år sedan hade man en egen hall, nu delade man hall med bland andra Kinglong. Så sent som i augusti slog Temsas vd Dincer Celik fast att vi under de närmaste tio åren kommer att få se ”en betydande ökning av eldrivna stads- och regionbussar, inte minst när batterierna blir billigare och effektivare. I Turkiet kommer vi att få se den här förändringen runt år 2023.”

Någon elbuss återfanns dock inte i Temsas monter.

Temsa har kastat ut sina gamla modellbeteckningar och låtit den nya grundmodellen LD ersätta de tidigare Tourmalin och Safgari RD Intercity. LD finns i 12 och 13 meters längd och i flera olika versioner. LD IC, alltså linjevagnsversion har den DAF MX11-motor samt axlar och växellåda från ZF. LB SD, en kombibuss för skoltrafik/enklare beställningstrafik har motor från Cummins och drivlina från Allison och ZF.

Det här är det andra av tre längre reportage från årets upplaga av Busworld i Kortrijk. Det tredje reportaget i serien kommer inom kort. Dessutom finns på bussmagasinet.se en rad nyhetsartiklar från mässan.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)