Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen välkomnar ny lag om kameraövervakning

 

Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag: ”tt välkommet förslag som kommer underlätta för busstrafikföretagen och som förbättrar säkerheten och tryggheten ytterligare i busstrafiken.” Foto: Ulo Maasing.

De båda branschorganisa- tionerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik välkomnar förlaget till en ny lag om kamerabevakning i kollektivtrafiken. Förslaget presenterades på onsdagen, vilket vi tidigare rapporterat om. Utredningen föreslår bland annat att tillstånd inte längre ska behövas för bevakningskameror i bussar som används i kollektivtrafik. Den nya lagen är tänkt att börja gälla den 1 januari 2020.

Tillstånd för kamerabevakning föreslås inte heller behövas av ett stations-, terminal- eller hållplatsområde avsett för kollektivt resande.

– Det är ett välkommet förslag som kommer underlätta för busstrafikföretagen och som förbättrar säkerheten och tryggheten ytterligare i busstrafiken. Vi har goda förhoppningar om att riksdagen beslutar lagändringen i enlighet med utredningens förslag.

– Representanter för Sveriges Bussföretag och för medlemsföretag har träffat utredningen och informerat om bussbranschen samt behovet av kameraövervakning. Utredningen har även biståtts med skriftligt underlag och varit mycket lyhörd för våra synpunkter. Många busstrafikföretag anser att hittillsvarande ordning med att ansöka om tillstånd för kameror är mycket besvärlig, olikartad över landet och att det är alltför svårt att få tillstånd, säger Anna Grönlund, Branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.

Även Svensk Kollektivtrafik applåderar lagförslaget.

Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik: Ingen universallösning , men kan bidra till färre situationer med hot och våld och leda till ett högre andel uppklarade brott. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

– Kamerabevakning är inte en universallösning men kan bidra till färre situationer med hot och våld och leda till ett högre andel uppklarade brott, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik, som suttit med i utredningen som expert.

Från Svensk Kollektivtrafik pekar man på att det enligt förslaget inte kommer att krävas någon anmälningsplikt. Men precis som övriga verksamheter som inte har krav på ansökningsförfarande är respektive part skyldig att pröva syftet och behovet utifrån dataskyddsförordningen. Avgränsningen på undantaget är kopplat till fordonen och kollektivtrafikanläggningen och innebär att kamerabevakning även fortsättningsvis kommer att ske begränsat.

– Vi anser att regeringen bör besluta utefter utredningens goda förslag. De borde även passa på att uppdatera lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, så vi kan skapa tydligare spelregler för resenärer och personal vid biljettkontroller. Samhället och kollektivtrafiken har förändrats kraftigt sedan lagen skrevs 1977 och en samstämmig bransch kom med förslag kring nödvändiga förändringar i samband med remissförfarande 2016. Sedan dess har inget hänt i frågan, kommenterar Mattias Andersson.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)