Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fem av 100 nya stadsbussar elektriska

VDL är den europeiska busstillverkare som toppar nyregistreringarna av batteribussar i Västeuropa och Polen under 2018. Några av bussarna levererades till Karlstad. Foto: Ulo Maasing.

Fem av hundra nyregistrerade stadsbussar i Västeuropa och Polen under förra året var batteribussar. Siffran kan verka blygsam, men nyregistreringarna av batteridrivna stadsbussar i Västeuropa och Polen ökade med 48 procent från 2017 till 2018 till totalt 562 registreringar av batteribussar över åtta ton förra året. Detta enligt siffror från konsult- och analysföretaget CME Solutions. 2017 var siffran 378 nyregistreringar.

Marknadsledare bland de europeiska tillverkarna var holländska VDL med 107 nyregistrerade elbussar och en marknadsandel på 28,3 procent i Västeuropa och Polen. På andra plats placerade sig polska Solaris med 57 nyregistreringar och en marknadsandel på 13,7 procent. Volvo ökade från sju nyregistreringar 2017 till 36 förra året och Irizar hade 23 nyregistreringar 2018, en mer än året innan.

Men om man inkluderar även utomeuropeiska tillverkare skulle kinesiska BYD toppa listan, alternativt komma tvåa, beroende på hur man räknar. BYD säljer ju i Europa både kompletta batteribussar och batteribussar som karosseras av brittiska Alexander Dennis, ADL. Slår man samman båda kategorierna blir BYD klar etta med 161 nyregistrerade batteribussar (77 BYD och 84 BYD/ADL).

Enligt den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, väntas 20 procent av alla nyregistrerade stadsbussar i Västeuropa vara 20 procent nästa år.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)