Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avtal mellan Kommunal och bussföretagen om korttidspermitteringar

Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice, Transportföretagen. Foto: Ulo Maasing.

Landets bussföretag pressas nu hårt av situationen kring det nya coronaviruset, covid-19. Mot den bakgrunden har nu Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, och Kommunal enats om ett centralt avtal kring korttidspermittering. Avtalet om korttidspermittering gäller i enlighet med de förslag som regeringen har lagt fram som en del av budgetåtgärderna för att stärka näringslivet. De innebär att arbetstagare tillfälligt går ner i lön och arbetstid och att kostnaden delas mellan arbetsgivare, arbetstagare och staten.

En förutsättning för att medlemsföretagen i Sveriges Bussföretag ska kunna använda korttidspermittering är att det finns ett centralt avtal mellan parterna. Det centrala avtalet som träffats mellan Sveriges Bussföretag och Kommunal följer lagens regler. I lagen framgår att korttidspermittering inte gäller:

För verksamheter som huvudsakligen är finansierade av allmänna medel och där det enligt offentligrättslig reglering ankommer på det allmänna att tillhandahålla verksamheten;

För arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj. Ekonomiskt stöd från staten kommer inte lämnas till familjemedlemmar vilket är ett stort problem för familjeföretag där ett antal familjemedlemmar arbetar i företaget.

Avtalet gäller från den 16 mars och innebär att lokala parter kan träffa lokala överenskommelser om kortidspermittering av personal för att trygga anställningar och företag.

– Vi är glada över att vi tillsammans med Kommunal har hittat en ansvarsfull lösning som stärker våra företag och tryggar anställningar i den här utsatta situationen. Bussnäringen var en av de första att påverkas av den kris som stora delar av transportnäringen nu genomgår. Ytterst är det bolagens överlevnad som står på spel, men också alla de verksamheter som är beroende av bussnäringen, exempelvis föreningslivet, säger Annika Nordin, vice vd och förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag.

Förslaget innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften för den personal som inte tillhör ägarfamiljen.

– Bussbranschen behöver alla former av stöd och åtgärder för att arbetstillfällen ska kunna räddas och det här är ett steg i rätt riktning. Samtidigt understryker vi att mer måste till, det här inte räcker för att rädda bolagen, säger Annika Nordin.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)