Det är nu definitivt klart att den internationella kollektivtrafikjätten Keolis´ holländska dotterbolag går miste om ett mångmiljardkontrakt i Nederländerna. Det tioåriga kontraktet är värt 900 miljoner euro, cirka 9,3 miljarder kronor. Anledningen är oegentligheter i Keolis vinnande anbud till upphandlaren, de tre provinserna Overijssel, Gelderland och Flevoland.
Den aktuella trafiken skulle köras med emissionsfria bussar, i praktiken elbussar. Keolis valde som leverantör dels Ginaf, en Kinaägd fordonstillverkare med produktion i Nederländerna för ett antal mindre bussar, dels välkända BYD som skulle leverera 259 elbussar, vilket vi då rapporterade om (klicka här).
Avtalet mellan Keolis och BYD skrevs under stor pompa under den sjätte december i fjol av Frank Janssen, vd för Keolis Nederland och Isbrand Ho, vd för BYD Europe. Det var den dittills största enskilda elbussordern i Europa.
Upphandlingsskandalen började rullas upp i slutet av maj då ett kollektiv undersökande journalister i Holland, Follow the Money, avslöjade att det förekom hemliga avtal mellan Keolis och två bussleverantörerna.
I upphandlingen ställdes hårda krav på bland annat elbussar och batteriernas hållbarhet. Men det visade sig, sedan Follow the Money hade börjat undersöka upphandlingen, att en del av det Keolis hade lovat upphandlaren i sitt vinnande anbud saknade grund., vilket också den holländske Keolischefen Frank Janssen senare har medgett.
Till den holländska affärstidningen NRC Handelsblad blev det redan i mars klart att Ginaf (som skulle leverera eldrivna minibussar för närtrafik till Keolis) aldrig hade skrivit något kontrakt för att bygga sådana, samtidigt som andra avtal med Ginaf på papperet var mindre krävande än väntat. Då ringde enligt Janssen alla larmklockor.
Det visade sig vidare att kinesiska BYD, som skulle leverera 259 elbussar till Keolis för uppdraget, bara i ett uttalande hade sagt att batterierna skulle hålla i femton år. Men i sitt vinnande anbud hävdade Keolis att BYD hade garanterat hållbarheten.
Keolis medgav också att avtalen var bedrägliga. Till NRC Handelsblad sa Frank Janssen om det inträffade att ”det gav oss inte en ekonomisk fördel, bara bättre poäng i jämförelse med våra konkurrenter. Vår slutsats är att vi inte borde lagt anbudet på det här sättet. Under tidspress inkluderade vi garantier som faktiskt inte fanns”.
I början av juli (klicka här) meddelade de tre upphandlande provinserna att de vill dra tillbaka upphandlingen och på tisdagen blev det definitivt klart att Keolis går miste om hela det tioåriga mångmiljardavtalet. Istället ska en ny operatör upphandlas som beräknas ta övertrafiken i december 2022.
Det avtal som Keolis nu förlorat var uppdelat i flera paket med trafikstart dels i december det här året, dels i september nästa år samt i december 2023.
Men helt lottlös går inte Keolis ur skandalen.
Tills en ny operatör är upphandlad och kan starta trafiken får nämligen Kelois som en nödlösning köra den aktuella trafiken.
Keolis ägs till 70 procent av de franska statsbanorna (SNCF) och till 30 procent av kanadensiska Caisse de dépôt et placement du Québec. Företaget har även en omfattande verksamhet i Sverige.
Lämna ett svar