Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm

Höjda biljettpriser, höjd regionskatt och försämrad trafik stundar för kollektivresenärerna i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Det blir dyrare att resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm. Förutom kraftiga nerskärningar i SL-trafiken höjs också biljettpriserna för flertalet resenärer. Det är delar av innehållet i den budget som den politiska majoriteten i Region Stockholm presenterade på onsdagsmiddagen. Budgeten innehåller också ett uppdrag att utreda trafik i egen regi, likaså dynamisk kollektivtrafik av den modell som bland annat körs i Säffle. Oppositionen sågar budgeten: ”S, C, MP och V ljög: kollektivtrafiken blir mindre, sämre, dyrare”. SL svarar för ungefär hälften av landets kollektivtrafik.

Efter att ha varit oförändrad det senaste året höks priset på 30-dagarsbiljetter med 50 kronor 2024 och ytterligare 40 kronor året efter. Enkelbiljetterna höjs med tre kronor. Men samtidigt fryses priset för reducerade biljetter, alltså för unga, studenter och pensionärer, under 2024.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP): Regeringen har svikit. Foto: Miljöpartiet.

– Regeringen har, i en historiskt svår tid, lämnat kollektivtrafiken i fritt fall. Vi måste skydda de grupper som påverkas hårdast av en tuffare ekonomi. Därför har vi särskilt prioriterat att frysa biljettpriset för unga, studenter och pensionärer i årets budget, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråde: S, MP, C och L ljög. Foto: Moderaterna.

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd och tidigare trafikregionråd riktar hård kritik mot budgeten för kollektivtrafiken.

– De lovade mer, bättre och billigare. Det blir mindre, sämre och dyrare. S, C, MP och V genomför nu de största nedskärningarna i SL-trafiken på decennier och den största prishöjningen på 20 år. De ljög. Stockholmarna betalar, säger Kristoffer Tamsons.

Även skatten höjs i Region Stockholm. Höjningen uppgår till 30 öre till 12,38 kronor per intjänad hundralapp.

Region Stockholms budget för nästa år landar på drygt 98 miljarder kronor, en ökning med sju procent jämfört med i år.

Trafiknämnden, som svarar för den allmänna och den särskilda kollektivtrafiken i regionen får i budgeten 13,5 miljarder mot i år 12,3 miljarder kronor. Av de 13,5 miljarderna går tolv miljarder till SL, 1,2 miljarder till färdtjänsten och 363 miljoner till förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

Samtidigt som de flesta resenärer får dyrare resor försämras SL-trafiken kraftigt, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Egen regi och dynamisk trafik
Men budgeten innehåller mer än bara siffror.

Trafiknämnden i regionen får bland annat ett uppdrag att identifiera minst ett trafikavtal som ska kunna köras i egen regi, i stället för att som nu handlas upp i konkurrens.

Man ska också utreda och starta upp ett pilotprojekt med dynamisk, anropsstyrd busstrafik av den modell som Nobina och Värmlandstrafik kör i Säffle, den så kallade X-linjen (klicka här) och som har fått efterföljare på flera håll (klicka här).

Flexibla nattstopp för bussar ska permanentas och utökas, en utredning ska göras av hur företag ska kunna ge sina anställda ett SL-kort som anställningsförmån, fortsatt utbyggnad av trafiken med pendelbåtar ska förberedas och en spärrfri T-banestation ska testas 2025.

En annan nyhet som aviseras i budgeten är att SL ska etablera ett permanent forum för samverkan mellan SL, trafikföretag, fackliga företrädare och politiker. Forumet ska särskilt ta upp arbetsmiljöfrågor. Med diskussionerna i forumet som grund ska sedan SL utreda hur man som upphandlare kan stärka kraven bland annat när det gäller arbetsmiljö.

SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Ännu fler slutar väl åka kollektivt när priset går upp och tidtabell glesas ur, eller hur?
    Ingen klimatvänlig politik alls, i dessa tider med extremväder som redan drabbar oss.
    Alla stockholmare har inte råd med en dyrare bussbiljett, så då får de gå eller planka?
    De som har råd sitter väl redan i sin bil?
    Allt i Sverige har blivit dyrt och ska nu bli ändå dyrare, så då måste man ju välja på blodpudding eller bussbiljett?
    Som lök på laxen höjer politikerna skatten också, ja hur skall det här sluta tror ni?

    Det enda som inte ökar är väl bussförarens lön, som också måste köpa sin bussbiljett!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)