Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dynamiska biljettpriser poppis och förlängs

För att möta nya resmönster efter pandemin lanserade Ruter i Oslo appen Reis som ger billigare enkelbiljetter ju mer man reser. Bild: Ruter.

Medan SL i Storstockholm har misslyckats med att vinna tillbaka många resenärer efter pandemin är bilden en annan i Oslo. Redan i höstas var kollektivresandet i den norska huvudstaden uppe på samma nivå som innan pandemin. Ett av redskapen för att vinna tillbaka resenärerna i Oslo var ett projekt med dynamiska priser på enkelbiljetter. Försöket skulle avslutas den här månaden. Men resultatet är så lyckat att projektet fortsätter, i första hand året ut.

På många håll har människors resvanor ändrats efter pandemin. Inte minst i stora städer arbetar många hemifrån flera dagar i veckan vilket påverkar resandet i kollektivtrafiken. Men skillnaden är stor mellan Norges och Sveriges huvudstäder. I Oslo var resandet redan i höstas uppe på samma nivå som innan pandemin, i Stockholm är fortfarande var femte resenär borta från bussar och tåg.

En viktig del av förklaringen är Reis. Det är en app som trafikhuvudmannen Ruter införde förra våren. Syftet med Reis är att möta ändrade resmönster efter pandemin, främst med tanke på kunder som reser ett par dagar i veckan. Med Reis betalar resenären mindre för sina enkelbiljetter, ju mer de reser.

– Sedan lanseringen den 16 april 2023 har vi noga följt användandet av Reis. Det är utan tvekan ett populärt rabattsystem som många sätter värde på. Särskilt glädjande är kundnöjdheten i den huvudsakliga målgruppen, alltså personer som reser till arbetet en – tre gånger i veckan, säger Ruters affärschef Robert Fjelltun.

– En periodbiljett är en mycket bra lösning för många. Men en del resenärer kan eller vill inte planera sin vardag långt fram i tid. För dem är Reis en flexibel och bra lösning där enkelbiljetterna blir billigare ju mer man reser.

Rabattrappa
När Ruter nu fortsätter med Reis har man justerat rabatten något så att den följer en ”trappa”. Den genomsnittliga rabatt som resenärerna får är på tio procent och som mest kan man få 40 procents rabatt. För barn och ungdomar gäller en generell rabatt på 20 procent.

Artikeln fortsätter efter diagrammet.

Från mitten av april gäller en rabattrappa för enkelbiljetter i Reis. Efter var femte resa under en löpande 30-dagarsperiod ökar rabattsatsen med fem procent. Diagram: Ruter.

Såhär fungerar rabatten:

Med Reis får resenären en personlig rabatt. Denna bygger på hur många enkelbiljetter resenären har köpt under de senaste 30 dagarna. Perioden är löpande. Jo mer man reser, desto högre blir rabatten.

Varje gång kunden ska göra en resa köper han eller hon en enkelbiljett. Vid det femte biljettköpet tar kunden det första steget upp på rabattrappan. Sedan ökar rabattsatsen vid var femte biljettköp då resenären tar ett nytt kliv uppåt på trappan.

Varje steg på rabattrappan är värt fem procent i rabatt. Som mest kan resenären få 40 procents rabatt. Då krävs 40 enkelresor under 30 dagar. Efter de första 30 dagarna kommer rabatten att plana ut och ligga på samma nivå, förutsatt att kunden har ett fast resmönster.
Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)