Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fritt fram för bamsebussar i hela landet

Idag körs 24-metersbussar med särskilt tillstånd i Malmö och Göteborg. Från den 1 maj ska ledbussar upp till 24 meter vara tillåtna i hela landet, utan särskilt tillstånd. Foto: Ulo Maasing.

Den 1 maj blir det fritt fram för riktiga bamsebussar i Sverige. Då kommer det att bli tillåtet med ledbussar som är högst 24 meter långa. Idag är den längsta tillåtna längden för ledbussar 18,75 meter, även om 24-metersbussar finns i trafik i Göteborg och Malmö. Där körs de dock på särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.

Den nya förordningen innebär också att ekipage som består av buss med släpvagn får vara upp till 24 meter långa från den 1 maj. Högsta tillåtna hastighet för 24-metersbussarna blir 60 kilometer i timmen.

Regeländringen beslutades av regeringen på torsdagen.

Både Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har länge tryckt på för att längre bussar än idag ska vara generellt tillåtna i Sverige. Riksdagsledamoten Lotta Finstorp(M) har också under flera år motionerat om att få till stånd den ändring av trafikförordningen som träder i kraft den 1 maj.

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det är glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)