I kölvattnet av covid-19-pandemin och det minskade resandet med kollektivtrafiken börjar politiker från olika partier att efterlysa flexiblare biljetter för att locka tillbaka resenärer. Östgötatrafiken var nyligen först i landet med att införa ett takpris för resor där kunden blippade sitt betalkort på stadsbussarna och i ett seminarium som analysföretaget Urbanet nyligen höll (klicka här) betonades behovet av nya, flexibla biljettlösningar. I Region Stockholm, där SL står för mer än hälften av landets resor i kollektivtrafiken, efterlyser nu politiker från vänster till höger flexiblare biljetter.
Vänsterpartiet efterlyser således ett system med fler typer av periodbiljetter med varierande giltighetstid och utformning. Som exempel på det pekar partiet på Skånetrafikens biljett Flex 10/30 med tio valfria resdagar under en 30-dagarsperiod. Partiet vill också att biljettsystemet ska utformas så att resenären kontinuerligt och automatiskt erbjuder den förmånligaste biljettlösningen utifrån resenärens resmönster – alltså en lösning i linje med Östgötatrafikens takpris (klicka här). I London tillämpas en sådan lösning sedan många år.
Socialdemokraterna i Region Stockholm vill också ha nya lösningar, bland annat en lågtrafiktaxa som innebär att resor utanför rusningstrafiken premieras. ”Det minskar trängseln och möjliggör ett jämnare trafikdygn”, skriver partiet till politikerna i trafiknämnden. Partiet pekar också på att ”attraktiva, flexibla biljettlösningar är viktiga för att behålla och erövra nya resenärsandelar. ”Det finns erfarenheter att ta vara på från andra regioner och andra länder.”
Även Sverigedemokraterna är inne på samma linje. Partiet vill sänka priset för dem som reser under lågtrafik så att ”koncentrationen av resenärer då sprids ut över fler timmar, vilket innebär att trafikresurserna kan användas mer effektivt. ”Även nya resmönster som kommer efter pandemin behöver studeras och en flexiblare prissättning av periodbiljetter bör tas fram”, skriver partiet.
Lämna ett svar