Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Skatt på biogas som sockerskatt på broccoli”

En biogasbuss i Stockholm. I 16 av 21 regioner i Sverige finns biogasbussar i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

”Regeringen måste omedelbart återställa skattebefrielsen för biogas och biogasol. Att beskatta biogasen är som att införa sockerskatt på broccoli. Och som härsken grädde på moset riskerar 700 svenska aktörer en retroaktiv skattesmäll på mer än tre miljarder kronor.” Det skriver företrädare för Svensk Kollektivtrafik, Transportföretagen (där Sveriges Bussföretag ingår) och elva andra aktörer inom tunga samhällssektorer i en debattartikel i Dagens Opinion. De varnar också för att den avskaffade skattebefrielsen för biogas leder till höjda kostnader för bland annat kollektivtrafik, åkerier och avfalls- och VA-sektorn. Därmed späds inflationen på och svenskarna får ökade kostnader.

Bakgrunden är en dom i EU-tribunalen, en av EU-domstolens lägsta instanser. Tribunalen menar att EU-kommissionen borde ha gjort en fördjupad granskning i samband med att kommissionen för snart tre år sedan godkände förlängningen av den svenska skattebefrielsen. Ingen fördjupad granskning gjordes. Därför har tribunalen nu ogiltigförklarat godkännandet (klicka här).

– Det kan verka absurt, särskilt som EU storsatsar på biogas med målet att tiodubbla produktionen till 2030, men på grund av kommissionens misstag beskattas nu klimatsmart biogas och biogasol på samma nivå som för fossila bränslen, skriver artikelförfattarna.

De pekar på att många godstransporter sker med förnybar energi från biogas och biogasol och att i 16 av 21 regioner åker svenskarna buss som drivs med biogas.

– Skattebefrielsen på biogas har varit motorn i denna klimatsmarta, cirkulära ekonomi som bidrar till försörjningstrygghet och ett välmående jordbruk, skriver de tretton artikelförfattarna.

– Allra sorgligast är ändå: För varje dag som går med skatt på biogas och biogasol backar vi ännu längre bort från Sveriges redan hotade klimatmål. Och Sveriges klimatpolitik har tappat styrfarten.

– Återställ full skattebefrielse omgående med stöd av de nya bestämmelserna i EUs allmänna gruppundantagsförordning. De nya bestämmelserna beslutades den 9 mars. Regeringen behöver inte vänta på ett nytt godkännande från EU-kommissionen för att åtgärda situationen här och nu, skriver de tretton bakom debattartikeln.

Undertecknarna är:

Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet; Therese Hjelseth, styrelseledamot i Energikontoren Sverige; Filippa Borgström, verksamhetsledare Klimatkommunerna; Palle Borgström, förbundsordförande Lantbrukarnas Riksförbund LRF; Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik; Åsa Pettersson, vd, Energiföretagen Sverige; Maria Malmkvist, vd, Energigas Sverige; Tony Clark, vd, Avfall Sverige; Pär Dalhielm, vd, Svenskt Vatten; Gustav Melin, vd, Svenska Bioenergiföreningen; Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen; Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag; Jesper Johansson, ordförande Gröna Mobilister.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)