Elektrifieringen av busstrafiken är kraftigt försenad. Stora leveransförseningar ställer nu till problem för bussföretag, huvudmän och resenärer. Nyligen gick busstillverkaren MAN ut med ett brev där man uppger att omkring 850 bussar som ska levereras på den svenska marknaden är försenade på obestämd tid. Holländska Ebusco brottas med en pressad ekonomi och stora leveransförseningar. Även andra busstillverkare har utmaningar på grund av störningar i leveranskedjorna. Totalt handlar det om mer än tusen bussar som är försenade. ”Troligen kommer tiden mellan upphandling och trafikstart att behöva bli längre”, kommenterar Pär Welander, chef för Länstrafiken Kronoberg.
Artikeln är uppdaterad med en kommentar från busstillverkaren MAN

Istället för en ny elbuss rullar en drygt tolv år gammal biodieselbuss på SL:s linje 113 i Sundbyberg. Anledningen är försenade leveranser till operatören Keolis. Foto: Ulo Maasing.
Nyligen fick flera operatörer och regionala kollektivtrafikmyndigheter ett brev från busstillverkaren MAN och dess svenska representant Svenska Neoplan. Omkring 850 bussar till företag som kör kollektivtrafik i Sverige är försenade. Leveranserna skulle ha inletts i mars i år, men har ännu inte kommit igång. Och idag finns det inga besked om när bussarna kan komma.
MAN om leveransförseningarna
I en kommentar till de omfattande leveransförseningarna framhåller MAN att företaget har gjort stora uppgraderingar på alla MAN och Neoplan bussar för modellåret 2024, vilket vi utförligt rapporterade om tidigare i sommar.
– Det handlar om en ny, digital instrumentering och många avancerade system för förarstöd vilket i sin tur bidrar till ökad effektivitet, säkerhet och komfort, skriver företaget till bussmagasinet.se
MAN framhåller att nya regelverk som ställer mycket stora krav på fordonssäkerhet, både i Europa och globalt, gäller sedan i juli.
– Alla våra bussar från modellår 2024 överträffar dessa krav. Den elektroniska plattformen i fordonen bygger på en väl beprövad teknik från MAN:s lastbilar. Men i samband med att vi trappade upp produktionen av 2024 års modeller mötte vi oväntade problem som kan göra att bussar till enskilda kunder försenas.
– Det går inte att generalisera problemen eftersom varje order från kunderna är individuell med specifika krav när det gäller den komplicerade elektroniken och programmeringen av mjukvaran, skriver MAN.
Företaget framhåller att hela MAN nu arbetar med att så snabbt som möjligt lösa problemen så att kunderna kan få sina bussar. Däremot har MAN inte någon tidsplan för när problemen kan vara lösta.
– Vi är i nära kontakt med kunder som berörs av leveransförseningar och arbetar tillsammans med dem för att finna de bästa lösningarna. Det gäller också individuella kunder i Sverige, skriver MAN.
MAN hänvisar i brevet till nya EU-krav som trädde i kraft tidigare i år och som har vållat tillverkaren oväntade problem. Läs MAN:s kommentar till problemen i rutan intill!
Bakgrunden är att säkerhetskraven för alla nyregistrerade bussar i EU skärptes i juli. Då trädde EU:s nya säkerhetsregler, GSR (General Safety Regulation) i kraft. Enligt de nya reglerna måste alla bussar som registreras efter detta datum vara utrustade med en rad olika och avancerade system för förarstöd för att ytterligare öka trafiksäkerheten.
Dessutom infördes nya krav på på cybersäkerhet för uppkopplade fordon (UNECE R155 och R156).
Därför har MAN gett sina bussar en helt ny elektronisk plattform med en ny, kraftfull central dator. Det är i den nya IT-plattformen som busstillverkaren har stött på oväntade problem. I brevet från MAN:s huvudkontor till operatörer och huvudmän ger busstillverkaren exempel på innovationer med anledning av de nya reglerna som har skapat problem. Det gäller bland annat cybersäkerhet och varningssystem för ”döda vinkeln”.
Unik situation
För välrenommerade Svenska Neoplan är situationen både utmanande och unik.
– Vi har tidigare aldrig varit försenade med bussleveranser till huvudmännens trafikstarter. De nu uppkomna leveransförseningarna beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll. Våra kunder har beställt sina bussar i god tid före trafikstarterna. Svenska Neoplan har i sin tur också beställt bussarna från MAN med leveranstider som MAN i förväg har accepterat, skriver Svenska Neoplans vd Joakim Bay och affärschef Jörgen West till berörda huvudmän och operatörer.
– Leveransförseningarna omkullkastar all leveransplanering och drabbar kraftigt både Svenska Neoplan och MAN ekonomiskt, konstaterar de.
Lök på laxen
För både bussföretag och huvudmän, liksom i slutänden resenärerna kommer MAN:s problem som lök på laxen. Även andra busstillverkare har svårt att klara leveranstiderna, ofta på grund av störningar från deras underleverantörer.
Men det stannar inte vid det. I våras gick den belgiska busstillverkaren Van Hool i konkurs. Och även om företaget i Sverige var mest känt för sina turistbussar hade man betydande beställningar på eldrivna stadsbussar från flera europeiska marknader som nu fick se sig om efter andra leverantörer.
Holländska Ebusco som har beställningar från flera stora nordiska bussföretag har mycket stora leveransproblem och brottas med en svag ekonomi. Och ju mer leveranserna försenas, desto större blir viteskraven från kunderna. Spekulationerna om en konkurs för Ebusco blir allt fler. Vad som då händer med företagets leveranser är oklart.
Kapacitet och urval
Samtidigt ställer både Scania och Volvo Bussar om sin produktion och har avvecklat busstillverkningen i Polen. Istället arbetar man mer med underleverantörer. Det har i praktiken inneburit leveransstopp eller minskad kapacitet under en längre tid. Volvo har således lagt ut sin produktion av elbussar för stadstrafik till MCV i Egypten.
– Vi kan leverera stadsbussar, Volvo 7900 electric, under kvartal fyra. När det gäller intercitybussar, Volvo 8900 electric, kan vi ta order redan nu. Serieproduktionen startar i början av nästa år för att kunna levereras i slutet på 2025/början av 2026, uppger Joakim Kenndal, presschef på Volvo Bussar.
– MCV kommer att ha samma kapacitet för stadsbussar som vi tidigare hade i vår fabrik i Wroclaw. När det gäller leveranserna påverkas de mycket av hur hela leveranskedjan fungerar, inte enbart av vår kapacitet.
Social hållbarhet
Även de krav på social hållbarhet i produktionen som flera regionala kollektivtrafikmyndigheter ställer påverkar tillgången på bussar.
– Kraven på social hållbarhet när det gäller sammansättning av fordon och fordonsbatterier begränsar urvalet en del, kommenterar Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid SL, dvs Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
De omfattande leveransproblemen när det gäller nya bussar har också tvingat bussföretag att istället för nya bussar sätta in äldre, ibland mycket äldre bussar i sin trafik när nya trafikavtal har börjat gälla. Och elektrifieringen av busstrafiken är kraftigt försenad.
Ett exempel är den trafik som Keolis nyligen tog över för SL:s räkning i Solna, Sundbyberg och Sollentuna. Ingen av de elbussar som skulle sättas i trafik finns ännu på plats och det är osäkert när de kommer.
Huvudmän
Bussmagasinet har frågat några regionala kollektivtrafikmyndigheter om hur leveransproblemen påverkar deras trafik.
KRONOBERG: I Kronoberg är 47 elbussar till Connect Bus och stadstrafiken i Växjö ännu inte på plats, trots att de skulle ha levererats av Ebusco i vintras.
– Förhoppningsvis kommer leveranserna att ske under hösten. Vi utkräver inte vite av operatören för de försenade bussleveranserna. Connect Bus får hantera samtliga merkostnader kopplade till de försenade bussleveranserna, uppger Pär Welander, trafikdirektör vid Länstrafiken Kronoberg.
Han bedömer också att busstillverkarnas leveransproblem kommer att påverka framtida trafikupphandlingar.
– Troligtvis kommer tiden till trafikstart att behöva bli längre, säger Pär Welander.
JÄMTLAND HÄRJEDALEN: Även i Region Jämtland Härjedalen berörs busstrafiken av tillverkarnas leveransförseningar, bland annat av elbussar från Mercedes-Benz.
– Vi har två avtal som berörs av detta, båda startade i mitten av juni i år. Vy Buss och Connect Bus är berörda operatörer. Totalt rör det sig om ungefär 40 bussar, uppger Henrik Strömberg, områdechef kollektivtrafik vid regionen.
– Vi har inga bekräftade uppgifter om leveranser. Vi har lämnat kortare dispenser för biodieseldrift, där vite inte utgår. Trafiken bedrivs fullt ut, men med konventionella bussar under dispenstiden.
VÄRMLAND: Även Värmlandstrafik påverkas. Nästa år är det planerat att 52 elbussar för regiontrafik ska sättas in i Värmland, men Värmlandstrafik har fått besked om att elbussarna kan bli försenade.
– Vi har än så länge inte fått några besked om hur stor förseningen blir utan inväntar ytterligare information från Nobina som är vår avtalspart. Vi känner oss dock trygga med att Nobina kommer att utföra den trafik som vi beställt även om det skulle bli fordonsförseningar under nästa år, säger Mathias Lindgren, tätortstrafikchef i Region Värmland.

En av de gasbussar som Keolis idag kör i Göteborg och som får rulla vidare i väntan på nya bussar. Foto: Dorian Handanovic.
VÄSTTRAFIK: I Västra Götaland kan leveransstörningarna bli omfattande och gälla upp till cirka 360 bussar, dels för Keolis´ trafikavtal Hisingen/Express, dels för Nobinas trafikavtal i Skaraborg.
– Vi har tagit del av information om att förseningar kan uppstå i fordonsleveranserna. Informationen är i ett tidigt skede och det är ett tag kvar till trafikstarterna för de olika avtalen. Därför vet vi inte ännu vilka konsekvenser detta kan komma att få och inte heller i vilken omfattning det kan komma att påverka vår trafik, skriver Västtrafiks presskommunikatör Henrik Kjellberg till Bussmagasinet.
– Vi har ännu inte tagit del av några uppdaterade leveransplaner, men vi kommer att parallellt arbeta med alternativa fordonsplaner under hösten.
Enligt Henrik Kjellberg innehåller de aktuella trafikavtalen viten för operatörerna för försenade leveranser. Däremot kan vitesbeloppen inte bedömas på förhand.
Kommer störningarna i leveranskedjorna och busstillverkarnas leveransproblem att påverka kommande trafikupphandlingar på något sätt?
– Det är för tidigt att säga. Men Västtrafik följer alltid upp fordonsleveranser i etableringar av nya trafikavtal.
REGION STOCKHOLM: Den trafik som körs för SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, påverkas starkt av leveransstörningar hos busstillverkarna. Störningarna gäller åtskilliga hundratal bussar.
Förutom Keolis´ nystartade trafik berör leveransproblemen i SL-trafiken åtskilliga hundratal bussar för Nobina och VR. Det gäller fyra stora trafikavtal som går igång under första halvåret nästa år. Det är Nacka/Värmdö, Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Handen/Nynäshamn. Dessutom berörs VR:s kommande trafik i Tyresö.
– I det här skedet är det svårt att se hela bilden och vi har i nuläget heller ingen bild av när bussleveranserna kan ske. Under tiden arbetar vi med alternativa planer inför kommande uppstarter för att minska riskerna för störning vid avtalsstart, uppger Sophie Gunnarson vid SL:s presstjänst.
– Vi utkräver inga viten av operatörerna, framhåller hon.
Bussmagasinet har frågade också SL om hur busstillverkarnas leveransproblem kan påverka kommande trafikupphandlingar.
– Varje avtal är unikt. Det beror på kraven och storleken på avtalet, trafikutövarens val av fordonstillverkare och trafikutövarens relation eller bokning av produktionsluckor hos fordonstillverkarna, framhåller Sophie Gunnarsson.
– SL:s krav på social hållbarhet i tillverkningen av bussar och batterier begränsar urvalet en del. Situationen är utmanande för alla. Det är många upphandlingar på gång i Sverige och stora delar av världen vill samtidigt gå över till elfordon. Tillverkarna har svårt att hinna med i omställningen.
REGION ÖREBRO LÄN: Samhällsägda bussföretaget Svealandstrafiken har en beställning på elbussar, där den första leveransen avser drygt 20 bussar. Ebusco är leverantör och leveransen är försenad.
– Då det berör den del av vår trafik som utförs i egen regi så finns det ingen koppling till några avtal som löper ut alternativt startar. Svealandstrafiken kommer att fortsätta att köra med befintliga bussar till dess att vi fått elbussarna levererade. Det kommer således inte innebära några störningar i trafiken, uppger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Region Örebro Län.

I Östergötland kom en del av elbussarna i landsbygdstrafiken igång med endast smärre förseningar. Foto: YES-EU.
ÖSTERGÖTLAND: Mattias Näsström, biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken konstaterar att en del av den busstrafik som Connect Bus tog över i juni fick sina elbussar endast med en mindre försening, men att andra bussar är försenade.
– Vi berörs när det gäller avtalet om busstrafiken i västra Östergötland inklusive Motala stadstrafik som startade den 17 juni i Connect Bus regi. Trafiken i avtalet omfattar totalt 40 bussar och alla drivs med el. Tretton landsortsbussar av de 40 är stationerade i Mjölby, Ödeshög och Österbymo. Där har trafiken med elbussar varit i gång successivt sedan den 15 juli då de första elbussarna levererades, säger Mattias Näsström.
– I Motala har vi en försenad leverans av elinfrastruktur. Där räknar vi med att kunna börja ladda och köra elbussar i början av september. Stadsbussarna är också försenade men vi räknar med att merparten är på plats när el finns tillgängligt på depån.
Stadsbussarna ska levereras av Mercedes-Benz.
Under tiden har Connect Bus hyrt in bussar från den tidigare operatören Bliva. Östgötatrafiken kommer också att kräva viten av Connect Bus.
– Ja, men omfattningen av dessa är inte klar i dagsläget, säger Mattias Näsström.
Bara en tanke: är det någon som kontrollerat tillgängligheten av kinesiska bussar? Yutong som är världens största busstillverkare med fokus på just eldrift kommer inte på frågan. Samtidigt är batterier från Kina de bästa och mest prisvärda som går att uppbringa.
De som beslutar om var bussar ska komma ifrån borde besöka Yutong i Kina. Eller begränsar vi urvalet av bussar och senarelägger elektrifieringen i årtionden.
Gällande Kinesiska märken som Yutong och BYD så är det största hindret kraven på social hållbarhet vilket artikeln tar upp (utan att nämna Kina). Många trafikområden har sådana krav.
SL har nyligen lättat på sina krav för att öppna upp mer för Kinesiska tillverkare just pga leveransproblem som Europeiska tillverkare har.
Östergötland har inte samma krav, så Connect tog in Kinesiska bussar från Yes-EU.
Ska köp av elbussar här ske på bekostnad av miljömässig och social hållbarhet i andra länder och på bekostnad av sysselsättning i Europa?
Är det inte hyckleri på hög nivå att politiker först ställer höga krav på industrin i Europa när det gäller miljö, social hållbarhet e.t.c och sedan direkt eller indirekt medverkar till att produkter köps från länder där dessa krav inte uppfylls? En annan aspekt av det hela se till att det funkar, mer driftserfarenhet behövs, framför allt från regiontrafik, har man byggt ut matning så att effekten räcker till på alla ställen m.m Var ju en hel del problem med elbussar runt om i landet under den bistra vintern som var, framför allt att räckvidden blev avsevärt mycket sämre samt värme etc.. Tror att det är bra om man inför elbussar i lite långsammare takt. Ytterligare en aspekt av det hela, befintlig vagnpark, kan den flyttas eller säljas eller tvingas man skrota bussar i förtid. Att tvingas skrota bussar i förtid kan knappast ses som varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart.
En lösning är att trafikhuvudmännen leasar/äger bussarna, entreprenörerna driftar verksamheten med planering, chaufförer, städ och tvätt, service och underhåll. Det finns också bra lösningar där man under entreprenaden ordbar med fordonsskiften och entreprenören i anbudet tar över fordonsföitra som byts och under pågående entreprenad. Har god erfarenhet från ambulabssidan av detta upplägg.