Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer Sveriges första elektriska BRT-buss

Sveriges första batteridrivna BRT-buss visades på tisdagen av Nobina, SL och Järfälla kommun. Foto: Ulo Maasing.

Den 17 augusti sätts de i trafik, Sveriges första eldrivna BRT-bussar på Sveriges första riktiga BRT-linje. Till en början ska bussarna gå i trafik mellan Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm och Akalla tunnelbanestation. Senare ska linjen förlängs till Barkarby pendeltågsstation. Därmed är ytterligare en etapp av den unika kollektivtrafiksatsningen i Barkarby på plats. På tisdagen visade SL, Nobina och Järfälla kommun den första av de eldrivna BRT-bussarna.

– Det här är ytterligare ett steg i utvecklingen av världens mest moderna kollektivtrafik. I Barkarbystaden har vi de första självkörande bussarna i reguljär linjetrafik och nu får vi den första regelrätta BRT-linjen i landet.

Kristoffer Tamsons(M) trafikregionråd i Region Stockholm, Emma Feldman(M), kommunstyrelseordförande i Järfälla samt Bram Lauwers, operativ chef för Nobina i Stockholm skakade hand på coronasäkert vis. Foto: Ulo Maasing.

Det sa Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd i Region Stockholm i samband med att SL, Nobina och Järfälla kommun på tisdagseftermiddagen visade den första eldrivna BRT-bussen i Sverige.

Med linjen ska restiden mellan Barkarbystaden i Järfälla i nordvästra Storstockholm och tunnelbanestationen i Akalla halveras, från dagens tolv minuter till sex minuter. På sikt ska BRT-linjen förlängas till Barkarby station med anknytning till pendeltågen.

– Det här är en unik linje, precis som hela kollektivtrafiksatsningen i Barkarbystaden är unik och lockar fackbesökare från hela världen. Vi bygger 14 000 nya bostäder här och vill ha en långsiktig och hållbar lösning när det gäller trafiken. På de flesta håll bygger man färdigt först och sedan kommer kollektivtrafiken. Så gör vi inte här, sa Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman(M) vid presentationen.

Bussarna för BRT-linjen är byggda i BYD:s fabrik i den kinesiska staden Hangzhou. Fabriken bygger enbart bussar för exportmarknaden. Vi besökte fabriken i augusti förra året; klicka här för att läsa reportaget.

De 18 meter långa bussarna har en för SL helt ny design, både ut- och invändigt. Foto: Ulo Maasing.

De 18 meter långa ledbussarna får en för SL helt ny design, både ut- och invändigt. Fyra, breda eldrivna dubbeldörrar ska sörja för snabb av- och påstigning och därmed även korta hållplatsuppehåll och snabb trafik. För första gången hos SL finns kortläsare inte bara vid framdörrarna, utan också dörrparet längst bak. Även övriga dörrpar är förberedda för installation av kortläsare.

Exteriört kompletteras SL:s stombussblå färg med stora, grå fält och ett vitt band. Interiören i bussarna, som har genomgående låggolv, präglas av grå klädsel på stolarna, snarlik den som kommer i de nya tunnelbanevagnar som SL introducerar de närmaste åren. Prioriterade sittplatser är klädda med gula textilier, även det i linje med de nya tunnelbanetågen.

Framför det andra och fjärde dörrparet finns längsgående soffor på höger sida.

Kapaciteten är 90 passagerare, vara 36 sittande och 53 stående.

– De här bussarna känns som tunnelbanetåg på gummihjul, kommenterade Kristoffer Tamsons.

Laddning sker i Nobinas bussdepå i Järfälla där bussarna är stationerade.

– Batteripaketet är på maffiga 522 kW, berättade Bramn Lauwers, operativ chef på Nobina i Stockholm.

– Det ger en körsträcka på 29 mil på en laddning under gynnsamma förhållanden. Men vi kör som mest 19 mil innan vi gör ett depåstopp för att ladda.

Eftersom varje buss dagligen ska köra cirka 30 mil om dagen innebär det att det blir nödvändigt med ett depåbesök per buss utöver laddningen nattetid.

Den väg som BRT-linjen ska trafikera är fyrfilig med två dedikerade körfält för buss i mitten och rondeller där bussarna får genomkörning. Bussarna prioriteras i alla signalkorsningar. Beräknad hastighet på vägen är 50 km/h.

Satsningen på kollektivtrafik i Barkarbystaden görs i nära samarbete mellan Järfälla kommun, Region Stockholm och bussoperatören Nobina. I satsningen ingår bland annat världens första reguljära, självkörande busslinje som invigdes hösten 2018 (klicka här).

I Barkarbystaden kommer också fullstora, självkörande bussar från Scania att testas, vilket vi rapporterat om tidigare (klicka här).

Här nedan hittar du några ytterligare bilder på Sveriges första eldrivna BRT-buss:

Fyra breda, eldrivna dörrpar sörjer för snabb på och avstigning. Foto: Ulo Maasing.

Interiören liknar de nya tunnelbanetågen i Stockholm med grå stolsklädsel utom för prioriterade platser som får gula stolar. Foto: Ulo Maasing.

Framför andra och fjärde dörrparet finns pöl högersidan soffor. Foto: Ulo Maasing.

Höger sida på BRT-bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Fronten på bussarna från BYD karakteriseras av den stora vindrutan. Foto: Ulo Maasing.

För första gången på bussar i SL-trafik finns kort-./appläsare även vid det bakersta dörrparet. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Oj! En vanlig ledbuss i vanlig trafik… och samma trötta säljsnack och politiker som försöker sälja in något.

    • Då har du inte riktigt fattat. Det är inte vanlig trafik. Läs på om BRT, och läs sedan artikeln igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)